Feliz año nuevo! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anja Lamberts - WaarBenJij.nu Feliz año nuevo! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anja Lamberts - WaarBenJij.nu

Feliz año nuevo!

Blijf op de hoogte en volg Anja

02 Januari 2015 | Bolivia, Cochabamba

Allereerst natuurlijk een prachtig nieuwjaar gewenst vol met mooie momenten en waarin dromen mogen uitkomen!

2014 was voor mij al het jaar waarin een droom is uitgekomen. En die droom is nu al zo ver, dat ik denk dat dit mijn laatste reisverslag vanuit Bolivia zal zijn.

De dagen voor kerst waren voor mij gewone werkdagen. Hierin is niet veel bijzonders gebeurd. Kerst is hier maar 1 dagje, en begint 's nachts met een diner, champagne en vuurwerk! Prima begin van kerst, en ik was benieuwd wat het me nog meer zou brengen. Dit bleek niet veel te zijn, het diner waren de restjes van het nachtelijk diner, en verder was er weinig kerst aan deze dag. Dat bracht me 's avonds ook tot een behoorlijk kut moment. Sinds mijn eerste week hier heb ik geen moment gehad dat ik m'n koffer wilde inpakken en in het vliegtuig naar huis wilde stappen, maar na ruim 4 maanden voelde ik toch ineens heimwee naar huis, naar kerst met familie en naar een goed kerstdiner. Gelukkig had ik niet veel tijd om te treuren, aangezien ik de volgende dag naar de copacabana zou vertrekken (en na flinke schoppen in m'n kont van bepaalde mensen op (1e) kerstdag) was ik weer redelijk positief over m'n laatste weken hier.

De dag na kerst (2e kerstdag) 's ochtends om 7:00 de bus genomen naar la paz, waar ik om 15.00 was. Even getwijfeld of ik een nachtje La Paz zou doen, maar toch maar besloten om om 16.30 de bus naar de copacabana te nemen. In de bus ontmoet ik Shan (zuid-afrikaans meisje) en Jeff (usa). We zijn rond 21.30 in de Copacabana en zoeken een hostel voor die nacht. Na een dagje reizen is iedereen eigenlijk moe en gaan we al snel slapen.

De volgende ochtend als we wakker worden is Jeff al weg, hij reist die dag door naar Cuzco (peru). De eerste dag in de Copacabana besluiten we gewoon eens rond te kijken en wat te chillen. Zeker een relaxed dagje met een temperatuurtje van zo'n 25 graden. Mede doordat de zon heel sterk is en het meer een extra kracht geeft aan de zon, ben ik na 2 uurtjes wandelen in de zon al flink verbrand. In de avonden koelt het echter flink af, waardoor m'n twee truien en muts niet overbodig zijn. Na een relaxed dagje, en het kopen van boottickets naar isla del sol, besluiten we ook weer vroeg te gaan slapen. De wekker staat op 7.00 en onze boot zal om 8.30 vertrekken.

De volgende ochtend worden we keurig om 7.00 uur wakker, maar niet van de wekker. Het weer is slecht, superslecht. Het regent en waait vreselijk hard en af en toe komt er ook een beetje onweer kijken. We ontbijten en blijven twijfelen. Om 8.10 besluiten we: we gaan gewoon. Snel tassen inpakken en door weer en wind richting de boot. De boot vertrekt, en het eerste half uur vragen we ons meerdere malen af waarom we dit doen. De boot gaat vreselijk hard heen en weer, en aan de voorkant komt af en toe bij een hoge golf water in de boot. Twee uur later komen we aan op Isla del sol, en zoals de naam al zegt, de zon scheen! Na het noorden van het eiland een beetje verkend te hebben, besluiten we dat als we ooit in het titicacameer willen zwemmen, dit het moment is. Ik kan niet zeggen dat het erg lekker was, met een watertemperatuur van zo'n 14 graden is het niet heel aangenaam. Maar ik denk wel dat het een van de gaafste plekken is waar ik ooit heb gezwommen, en dat op een hoogte van +-4000 meter, how cool is that? Na het zwemmen wil ik graag de wandeling doen waar het noorden om bekend staat. Dus ik vertrek, om alleen een lange wandeling door de bergen te maken. Een supergave wandeling met een geweldig uitzicht! En op een van de hoogste punten in de wandeling kom ik bijna alle andere mensen uit ons hostel tegen, dus de terugweg loop ik gezellig met hen mee. Na de wandeling behoorlijk honger gekregen dus een tomatensoepje (!!!) gegeten. 's avonds bij het hostel hebben de andere reizigers een kampvuur gemaakt. Hier zitten we de hele avond gezellig met elkaar om heen te genieten van heel veel rode wijn, ja ik ook! Nadat alle flessen leeg zijn is het tijd voor een goede nachtrust. De volgende ochtend besluiten we om van noord naar zuid te lopen. Een wandeling die zonder backpack en in goede conditionele staat 2.5 - 3 uur duurt. Ik ben dan ook erg tevreden als wij het met backpack en slechte conditionele staat in 3 uur en 20 minuten doen! Eenmaal bij het zuiden aangekomen blijkt dat deze plek veel minder mooi is dan het noorden en veel toeristischer. We nemen dan 's middags de boot terug naar de copacabana, en hier neem ik afscheid van Shan. Die avond besluit ik dat een beetje luxe geen overbodig iets is, en boek ik een prive kamer in een hostel met eigen badkamer en warme douche. En hoe duur kan het zijn, 70bvs (=+- 8 euro) per nacht.

De laatste twee dagen van mijn reis naar de Copacabana heb ik eigenlijk vooral relaxend doorgebracht. En een betere plek om dat te doen is er bijna niet. Daarnaast is ook Sjoerd die dagen in de Copacabana, waardoor ik oud en nieuw niet alleen hoef te vieren! Om 23.45 begint het al met grootst vuurwerk en dit gaat door tot 00.15. Hierna zoekt iedereen feestjes op, dus ook wij. En wat blijkt, in de grote straat van de Copacabana is een straatfeest! Veel muziek, dansjes en champagne later is het tijd om te gaan slapen. Prima nieuwjaarsfeestje, al zitten tijden tot 8.00 zoals NES er niet in. Volgend jaar maar weer dan, voor nu was het een geweldige ervaring!

1 Januari is het tijd om weer terug te reizen naar Cocha. De bus vanaf de Copacabana vertrekt prima op tijd. In La Paz aangekomen zijn er echter geen bussen te bekennen. Samen met twee Colombianen die ik ontmoet bij de busterminal, nemen we een taxi naar de Alto. Hogergelegen plaats in La Paz, en ook behoorlijk onveilig. We hebben gehoord dat er vanaf hier wel bussen zijn, en gelukkig is dit waar. We nemen snel plaats in de bus. Helaas niet zo comfortabel als ik gewend ben van La Paz naar Cochabamba, maar 8 uur later toch veilig in Cocha. Een taxi naar huis is nog een heel gedoe rond dit tijdstip, maar om 4.30 lig ik eindelijk lekker in mn bed.

En nu, 2 januari, zit ik in korte broek en tshirt dit verslag te typen. Blij, gelukkig en tevreden. Maar tegelijkertijd ook al aan het aftellen. Over precies 3 weken zit ik in het vliegtuig naar huis. De tijd is snel gegaan, ik heb een supergave tijd gehad, maar het is ook prima om weer naar het vreselijk koude Nederland met veel te veel regeltjes te gaan.

De plannen voor de komende weken:
2 weken middagen werken
17 januari een superkorte trip, opnieuw naar de Salar (omdat dit nu een grote spiegel is, "where heaven meets earth", een aangezien ik nu zo dichtbij ben kan ik dat bijna niet overslaan)
20 januari: Verjaardag! Feestje in Cochabamba, en tevens afscheidsfeestje omdat het m'n laatste dag hier is
21 januari: Naar Santa Cruz reizen
23 januari: 12.05 vertrek vliegtuig

Zoals het nu lijkt zal m'n volgende (en waarschijnlijk laatste) reisverslag vanuit Nederland zijn. Geniet allemaal nog van de laatste 3 weekjes rust, i will be back!

Heel veel zonnige groetjes, liefs xxxxxxxxxxxxxx

ps. Mocht er iemand zo gek zijn om me te willen verwelkomen op schiphol, laat het me even weten, dan zal ik de details vertellen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 7188

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Internship Cochabamba, Bolivia

Landen bezocht: