Another day in paradise - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anja Lamberts - WaarBenJij.nu Another day in paradise - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anja Lamberts - WaarBenJij.nu

Another day in paradise

Blijf op de hoogte en volg Anja

16 Oktober 2014 | Bolivia, Cochabamba

Hey guys,

Precies een maand geleden sinds mijn laatste verslag. Omdat ik nu tijd over heb (lees: schoolontwijkend gedrag, en geen zin om m'n tas in te pakken) is het wel weer tijd voor een nieuw verslag. Ik zou willen dat ik ontzettend veel interessante dingen heb meegemaakt, maar eigenlijk valt het reuze mee!

De laatste 3 weken ben ik eindelijk écht gesettled. Ik heb werkdagen die soms van 8.30-14.00 en soms van 8.30-19.30 zijn. De ochtenden werk ik op een school, waar ik vooral kinderen begeleid die extra aandacht nodig hebben. Zo geef ik extra les in rekenen, lezen en SPAANS. Ik, ja. Vreemde situatie, maar zolang de kinderen er iets aan hebben vind ik het prima! Daarnaast ga ik af en toe de straat op, letterlijk om jongeren aan te spreken die op de straat leven en bekend zijn in het project. Ook bezoek ik af en toe families, om te kijken hoe ze leven en wat ze nodig hebben voor een beter leven. Afgelopen week samen met Wendy, een medestagiaire trabajo social, een gezin bezocht die in een kamer van zo'n 5x6 leefden. Hierin stond een bed, waar twee kinderen (3&5) samen in sliepen, en 's avonds leggen de ouders een matras op de grond zodat ze kunnen slapen. Ze hebben geen badkamer, wc, keuken, koelkast of schoon water, om maar niet te beginnen over tv of radio. Een aantal maanden geleden heeft de vader in het gezin een operatie gehad, waardoor hij niet meer kan werken, en waardoor de kinderen geen eten hebben en niet naar school kunnen. Ik ben blij om te zeggen dat we een aanbeveling hebben geschreven met 'Dringend hulp'! Waar ik van te voren verwachtte dat ik 'de wereld niet kon veranderen' geeft het me een ontzettend goed gevoel om te zorgen dat deze lieve kindjes kunnen eten, en misschien ook naar school kunnen!

Na het werk ga ik soms naar de stad, maar meestal direct naar huis. Wanneer ik thuis kom plof ik aangenaam op de bank met een koffietje of een theetje die moeder of vader voor me maakt. Ik wil het zelf ook wel doen hoor, maar ze willen niet dat ik me brand aan de fluitketel.... Schatjes. Daarnaast ben ik 's avonds vooral bezig met dingen voor school, kamer opruimen, tv kijken etc. De 'normale' mensen in Nederland slapen meestal al als ik terug ben. In de weekenden ga ik vaak naar de Cancha (groooote markt) en wat eten/drinken met m'n nieuwe zwitserse/franse en beetje nieuw-zeelandse vrienden.

Wat verder nog wel interessant is om te vertellen, is dat ik een enorm talent heb voor salsadansen! Waar iedereen al een aantal lessen had gehad toen we naar een salsaclub gingen, wist ik niet eens wat salsamuziek was. Toen ik eenmaal op de dansvloer stond was iedereen verbaasd, en konden de meeste mannen niet geloven dat ik nog geen enkele les had gehad! Klinkt alsof ik met alle mannen heb gedanst, en dat is ook wel een beetje waarheid. Het is hier heel normaal om een vrouw voor een paar minuten ten dans te vragen, zonder bijbedoelingen. Probeer dat maar eens te fixen in Nederland.... Waar ik graag salsa lessen zou willen nemen, kan ik dat er nu even niet bij hebben. Met lange werkdagen, veel bezigheden voor school, willen socialisen met m'n familie, en de grote behoefte aan slaap (MINSTENS 8 uur per nacht) heb ik niet echt tijd over om de salsalessen op dinsdag en/of donderdag te gaan volgen. Daarnaast, als ik al talent heb, waarom dan ook nog lessen nemen he! Ik hoop wel dat ik dit eventueel later, of in Nederland kan oppakken, i love it!

Afgelopen weekend was het EVO weekend! Oftewel het weekend van de verkiezingen. Het hele land staat op z'n kop. Vanaf donderdagmiddag is het VERBODEN om alcohol te drinken (kun je ook beter echt niet doen, tenzij je een grooote boete wilt betalen of de cel in wilt), op zondag zijn de verkiezingen en er zijn dan geen taxi's, trufi's, of ander vervoersmiddel om ergens naartoe te gaan, dus ik heb het allemaal vanuit huis mogen beschouwen. Evo Morales won, met een grote meerderheid, zoals verwacht. Ook geheel democratisch natuurlijk, wanneer je voor de overheid werkt en je MOET voor hem stemmen omdat je anders ontslagen wordt.... Ja Evo, je bent een socialist! Maar wel geweldig om mee te maken natuurlijk.

Verder weet ik niet wat ik nog kan vertellen. Ik leef het 'normale leven' nu. Ik ga werken, ben bezig voor school en ga slapen. Het verschil met Nederland is dat het hier elke dag gemiddeld 30 graden wordt. Iedere dag another day in paradise...

Morgen nog een dagje werken, en morgenavond m'n tas inpakken. Vrijdag vertrek ik naar Uyuni, om de zoutvlaktes te gaan zien! Voor degenen die niet weten wat het is, zorg dat je m'n blog in de gaten houdt, want het gaat een ervaring worden om nooit te vergeten!

Love you all, xxxxxxxxxxxxx

ps. maandag de laatste 30 dagen stempel gehaald, oftewel ik ben bijna op de helft van m'n tijd hier!
pps. Dat betekent wel dat ik vanaf 13 november volledig illegaal ben, weet ik ook eens hoe dat voelt. Als zwarte piet, die totaal gediscrimineerd wordt.
ppps. Don't worry people, zitten geen enge gevolgen aan vast van Boliviaanse gevangenissen of straffen. Gewoon een 'kleine' boete die uiteindelijk lager is dan de kosten van een visum, en het scheelt heeeeel veel gedoe.
pppps. Nog wel ziek geweest afgelopen periode, nachtjes kotsend boven de wc, maar he, dat is helemaal niet interessant
ppppps. DOEI