Casa de los niños y escuela runawasi! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anja Lamberts - WaarBenJij.nu Casa de los niños y escuela runawasi! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anja Lamberts - WaarBenJij.nu

Casa de los niños y escuela runawasi!

Blijf op de hoogte en volg Anja

18 Augustus 2014 | Bolivia, Cochabamba

Hola!

Nadat ik vrijdag al een ontzettend leuke dag had gehad met Laurie en Cil, kwam 's avonds ook een doorbraak in het contact met de gastfamilie! Onder het genot van een (lekker!) broodje jam en een kop koffie kreeg ik een soort taalcursus van de familie. Op een groot whiteboard in de kamer staat nog steeds wat ik lekker vind (me gusta), wat ik niet lekker vind (no me gusta), en +-. Steeds als ik woorden qua eten/drinken leer komen ze op het bord te staan. Nadat ik aangaf dat ik appels het lekkerst vind qua fruit, stond er de volgende morgen een hele grote schaal appels op tafel. LIEF!

Zaterdag was opnieuw een dag waarop ik niets gepland had. Ik zag hier best tegenop, aangezien ik me woensdag en donderdag heel erg eenzaam voelde. Maar door het verbeterde contact met de familie voelde ik me totaal niet eenzaam. Ik heb samen met Wankar, mijn broer, 3 films op rij gekeken. Saving private Ryan was de eerste, dit deed me denken aan mijn broer thuis! Daarna kwamen nog Sherlock Holmes en ten slotte Spiderman. Omdat ze alles hier nasynchroniseren was ik na drie Engelse films in het Spaans wel een beetje klaar met de films. Om 20.30 kwam de hele familie bij elkaar en dronken we samen koffie en aten we een broodje. Om 21:30 vond ik het genoeg geweest en ben ik gaan slapen.

Zondagmorgen werd ik vroeg wakker (6.15). Dit is Nederlandse tijd 12.15, dus ik was precies op tijd voor de voetbal! Snel m'n laptop gepakt en geskyped met papa en mama, en via skype Ajax gekeken! Gelukkig ook nog 'even' gezellig bijgekletst met paps en mams en ze een aantal familieleden en het huis laten zien via Skype. Nadat ik m'n laptop had weggelegd was het tijd voor de lunch. De lunch bestond uit rijst met kip, gebakken banaan, tomaat en komkommer. Na de lunch ben ik met m'n zus in de trufi gestapt en zijn we naar de supermarkt geweest. MUY GRANDE! Voor het idee, de tandenborstel en tandpasta afdeling is hier net zo groot als in Nederland de gemiddelde slagersafdeling. Ze verkopen in de supermarkten lokale producten en internationale producten. Als ik het eten in het gastgezin echt even niet meer wil, of ik heb behoefte aan iets westers, dan kan ik dat hier gewoon in de supermarkt kopen (van pringles tot heineken, en van Redbull tot Oreo, en ook pindakaas is verkrijgbaar!). Toen we terug waren van de supermarkt begon het al te schemeren buiten. De avond heb deels doorgebracht bij de gastfamilie, en deels achter m'n laptop. Rond 22.00 vond ik het tijd om te gaan slapen. Helaas dacht het weer daar anders over. Een korte maar zeer intensieve (onweers)bui zorgde ervoor dat het water nog net niet mijn kamer instroomde. Ondanks dat de buien hier heel intensief zijn, zijn ze vaak van korte duur. Om 22.30 kon ik dus eindelijk gaan slapen.

Vanmorgen ging de wekker om 6.45. Even een (opnieuw) koude douche en een ontbijtje, en om 8.20 liep ik naar de trufi. Een beetje zenuwachtig stap ik in, ik moet nu echt alleen op plaats van bestemming aankomen. Ondanks een beetje gezeur van de chauffeur omdat ik de deur te hard dichtgooide, en een laaange overstaptijd omdat de goede trufi maar niet kwam, sta ik om 8.45 (een kwartier te vroeg) bij Casa de los niños. Ik zoek Jan Lucas op. Hij geeft me een rondleiding langs het project. We spreken af dat ik in de ochtenden mee ga lopen met de social workers in de school, en dat ik 's middags activiteiten ga organiseren voor kinderen en jongeren. De datum waarop ik officieel begin met stage staat nu op 8 september. Wel zal ik in de komende weken af en toe langsgaan om te kijken bij activiteiten.

Zojuist heb ik escuela runawasi gebeld. Morgenvroeg tussen 7.30 en 7.40 komen ze me ophalen bij mijn huis, en laten me dan zien hoe ik bij de school kom. Zoals het nu lijkt zal ik tot 6 september de intensieve Spaanse cursus volgen op escuela runawasi. Dit betekent dat ik elke morgen van 8.15 tot 13.00 les heb en 's middags huiswerk moet maken. Ik hoop dat ik genoeg heb aan 3 weken om de taal te leren, maar ik merk dat ik al steeds meer begrijp en ook steeds meer duidelijk kan maken wat ik bedoel. (Zo praatte Jan Lukas vanmorgen in het Spaans, en hoefde ik maar af en toe om uitleg te vragen, die hij me prima in het Engels kon geven!)

Ik heb erg veel zin om te beginnen aan de taalcursus. Wanneer ik de taal beheers wordt het toch allemaal makkelijker om te functioneren in dit land! Ook denk ik dat het goed is dat ik nu écht iets ga doen, in plaats van tv kijken, praten met de gastfamilie, een tripje naar de supermarkt en maar een of ander Nederlands programma terugkijken op m'n laptop, bij gebrek aan beter.

Hasta pronto! xxxx

  • 18 Augustus 2014 - 20:41

    Rianne:

    Hola Anja! Na heel wat ervaringen zoeken kwam ik bij die van jou. Super leuk om ze allemaal te lezen, zeker omdat ik ook graag vrijwilligerswerk in Bolivia wil doen. Ik ga je verhalen zeker volgen. Leuk om te lezen en geniet van je tijd daar! Groetjes, Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 7206

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Internship Cochabamba, Bolivia

Landen bezocht: